• Przed nami gorący czas wyprzedaży i różnych promocji związanych ze zbliżającym się „Black Friday”. Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy.

    Zbliżający się czas promocji i wyprzedaży w internecie to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć, oszuści przygotowują więcej fałszywych ofert. Jak je rozpoznać? Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów? Stosując się do wskazówek przygotowanych przez policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zwiększymy swoje bezpieczeństwo w sieci.

    • zwracajmy uwagę, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna – oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,
    • pamiętajmy, że sklep internetowy, jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP, REGON, KRS,
    • wybierajmy te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
    • przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,
    • zweryfikujmy adres strony internetowej – bywa, że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy,
    • sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego – im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny,
    • sprawdźmy, czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem – jeśli to możliwe, wybierajmy tę opcję,
    • dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform,
    • korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym – przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory,
    • dokładnie sprawdzajmy wiadomości, jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy na co wyrażamy zgodę i jaki przelew potwierdzamy,
    • nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej,
    • jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby, a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.

    Udostępnij