• Spoofing to nowa metoda wyłudzania danych lub pieniędzy. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonu lub nazwy dzwoniącego połączenia.

    Spoofing telefoniczny to coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się pod numery w celu udawania pracownika banku, urzędu itp. Jest to możliwe dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia.

    W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów – mówi podkom. Ilona Sidorko, rzecznik komendy. – Funkcjonariusze nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, bo telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.

    Ofiara spoofingu sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.

    Apelujemy o ostrożność przy tego typu kontaktach i weryfikację tożsamości dzwoniących do nas osób. Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania – dodaje podkom. Sidorko.Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

    Udostępnij