• Turandot | Giacomo Puccini

    6 maja | 18:30

    8 maja | 18:00

    Historia tytułowej „krwawej” księżniczki chińskiej dała Pucciniemu asumpt do skomponowania dzieła monumentalnego, z rozbudowanymi scenami chóralnymi i karkołomnymi partiami solistycznymi. Orient zaś ze swoją egzotyką – wielka fascynacja kompozytora – efektownie zaistniał w muzyce niebanalną stylizacją mieniącą się wielością barw w instrumentacji. Puccini umiał przepoić fantastykę libretta głęboką prawdą życiową i uczuciem. Do swojej kompozycji wykorzystał także oryginalne melodie chińskie i instrumentarium, oddając w muzyce egzotyczny koloryt.

    Paderewski nieznany | Ballady i romanse

    7 maja | 18:00

    To wspaniała okazja, na interesujący wieczór, zwłaszcza, że muzyka, w tym spotkaniu z Paderewskim, ma wielkie szanse zabrzmieć w najlepszym wykonaniu. Na Scenie Kameralnej zaprezentują się wybitni śpiewacy: Bernadetta Grabias (mezzosopran) i Grzegorz Szostak (bas), a także  znakomici instrumentaliści: Agnieszka Kołodziej (wiolonczela), Agnieszka Przybylska (fortepian) i Taras Hlushko (fortepian). To z pewnością będzie jeden z tych wieczorów w naszym Teatrze, który usatysfakcjonuje najwybredniejszych melomanów i Paderewski nieznany okaże się – i dobrze znany i bardzo lubiany!

    Cyrulik sewilski | Gioacchino Rossini

    13 maja | 18:30

    14 maja | 18:30

    15 maja | 18:00

    Cyrulik sewilski z jego włoską melodyjnością, temperamentem, werwą i nieodpartym humorem to jedno z najwspanialszych dzieł opery komicznej. Potwierdzają to również recenzje z ostatniej realizacji tego dzieła Rossiniego w Teatrze Wielkim w Łodzi, które w rękach reżyserki Natalii Babińskiej zyskało nowy, ciekawy ale nadal pełen humoru wymiar. Dzięki kostiumom Julii Skrzyneckiej i dekoracjom Diany Marszałek ta opera komiczna jest skierowana nie tylko do wytrawnych operowych znawców, ale również do młodszych widzów, którzy dopiero próbują zakosztować muzyki klasycznej.

    Człowiek z Manufaktury | Rafał Janiak

    21 maja | 18:30

    22 maja | 18:00

    Człowiek z Manufaktury to opowieść sięgająca do burzliwych wydarzeń w dziejach wielokulturowej łódzkiej metropolii. Pierwszy akt przedstawia epizody z życia XIX-wiecznego fabrykanta Izraela Poznańskiego nazywanego królem bawełny oraz sięga do ważnego wydarzenia, jakim był strajk powszechny robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. bunt łódzki). Akcja II aktu toczy się około 100 lat później, na przełomie XX i XXI wieku. Przedstawia działania powojennego dyrektora Zakładów Przemysłu Bawełnianego „Poltex” po upadku PRL-u, proces związany z likwidacją fabryki i wizję przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako łódzka Manufaktura. Tło historyczno-polityczno-ekonomiczne jest jednak pretekstem do opowieści o: losach mieszkańców Łodzi i metafizycznych doznaniach człowieka w obliczu śmierci, ponadczasowej walce dobra ze złem.

    Madama Butterfly | Giacomo Puccini

    27 maja | 18:30

    28 maja | 18:30

    29 maja | 18:00

    Losy zakochanej gejszy – oszukanej i porzuconej, która nie może żyć bez honoru, więc z honorem umiera, kompozytor zaopatrzył w muzykę dramatyczną z poruszającymi ariami głównej bohaterki. Choć w tej historii papierowe wydają się nie tylko japońskie parasolki, ale i same postaci, wystarczą pierwsze takty arii „Un bel di vedremo”, żeby słuchacze wszystko wybaczyli Pucciniemu, intuicyjnie wiedział, że klimat Dalekiego Wschodu doskonale sprawdzi się na scenie, a widzów zachwyci swoją egzotyką i niepowtarzalnością.

    Udostępnij